Time for a new adventure - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bart Tunen - WaarBenJij.nu Time for a new adventure - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bart Tunen - WaarBenJij.nu

Time for a new adventure

Door: Bart van Tunen

Blijf op de hoogte en volg Bart

11 Mei 2014 | Nederland, Amsterdam

Trouwe volgers,

Daar ben ik weer. Na een maandenlange voorbereiding is het eindelijk zover; ik mag weer op bezoek bij mijn zo geliefde Afrikaanse continent. Dit keer zal Zuid-Afrika mij herbergen, Kaapstad om precies te zijn.

Sinds mijn reis naar Zambia heeft het idee om mijn Masteronderzoek in het buitenland te doen mij niet meer losgelaten. Eind augustus jongstleden ben ik met Justin (studiegenoot, vriend en tevens Afrika-gek) op zoek gegaan naar mogelijkheden om dit te kunnen realiseren. We hadden bij verschillende afdelingen wat hengeltjes uitgegooid, maar de contacten die ik had opgedaan bij Traumachirurgie boden al snel uitkomst; binnen een dag was het eigenlijk al rond. De maanden die volgden behelsden nog een hoop geregel m.b.t. het leggen van contacten in Kaapstad, het schrijven van een onderzoeksvoorstel, het opzetten van een datasheet en niet in de laatste plaats het regelen van ons visum. Met het reguliere curriculum tot maart en nog twee andere lopende onderzoekjes ernaast was het zo nu en dan zowaar een beetje druk, maar alles is (afgelopen donderdag) op zijn pootjes terecht gekomen.

Nog even voor de liefhebber: Justin en ik gaan onderzoek doen naar penetrerende letsels van het retroperitoneum (nieren, alvleesklier, twaalfvingerige darm, aorta, etc.) en diafragma (= middenrif). Met andere woorden: schiet- en steekwonden in de buik- en borststreek. We zullen ons werk gaan verrichten in het Groote Schuur Hospital, het academische ziekenhuis van Kaapstad met één van ’s werelds grootste en drukst bezochte traumacentra. En mag dat nou precies onze werkplek worden… ik had het slechter kunnen treffen. We zullen in beginsel vooral de patiënten die ’s nachts zijn neergeschoten/-gestoken aan de hand van onze reeds gemaakte datasheet onderzoeken. Als dat gebeurd is, zitten onze werkzaamheden voor het onderzoek er voor die dag op, ware het niet dat er genoeg te doen zal zijn op het Trauma Department. En als we het daar gezien hebben (maar met gemiddeld twaalf penetrerende letsels per dag zie ik dat niet heel snel gebeuren), zal Mother City ons nog genoeg te bieden hebben.

Vanmiddag om 15.30 uur vertrekken we met Emirates (met een Airbus-A380) van Amsterdam naar Dubai. Om 03.50 uur lokale tijd vertrekt ons volgende vliegtuig naar Cape Town International Airport, waar we om 11.40 uur landen en opgehaald worden door iemand van de Nederlandse reisorganisatie 4exchange. We zullen de hele periode (dus tot half oktober) verblijven in Best Western Cape Suites Hotel, aan de voet van de Tafelberg. Kortom, don’t you worry ‘bout me!

Ik zit inmiddels bij de gate op Schiphol en ben er helemaal klaar voor. I do believe it’s time for a new adventure. Grappig, vannacht droomde ik dat ik Nelson Mandela ontmoette. Dát zal me helaas niet gaan lukken, maar een betere voorbode had ik niet kunnen wensen.

I’ll keep you posted, het ga jullie goed hier in Nederland (en over de rest van de wereld)!

  • 11 Mei 2014 - 16:44

    René:

    Het gaat je goed kerel, ik spreek je snel! x

  • 11 Mei 2014 - 17:09

    Nancy:

    Heel veel plezier en geniet ervan

  • 11 Mei 2014 - 18:23

    Ton Santbergen:

    Goede reis Bart, geniet van het schitterende ZA. Pas goed op jezelf, succes met de onderzoeken en beleef de ervaring met volle teugen!
    Groet Arno en Ton
    PS; voldoende sokken bij?

  • 11 Mei 2014 - 19:21

    Henk Van Tunen:

    Hoi Bart, een goede reis. en wat spannend allemaal. wij hopen dat jij je daar nuttig kan maken, en voor je studie veel ervaring zal opdoen. geniet in je vrije tijd van het land enz enz...... gr, henk en rickey

  • 11 Mei 2014 - 19:56

    Angelique:

    Heel veel succes Bart. Zullen je weer volgen. Groetjes van ons allen en geniet ervan.

  • 11 Mei 2014 - 21:52

    Corrie Dillisse:

    Goede reis Bart. Veel succes en leuk dat we je weer kunnen volgen.
    Groetjes Ton Corrie

  • 12 Mei 2014 - 06:46

    Willem Van Der Zel:

    Nu al een mooi verhaal, geniet ervan en veel succes,
    Willem
    Enkhuizen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 20 Sept. 2012
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 26454

Voorgaande reizen:

11 Mei 2014 - 15 Oktober 2014

Cape Town!

22 September 2012 - 02 November 2012

Zambia!

Landen bezocht: